Pages

Saturday 21 September 2013

TEKNIK UMUM SHOOT MAKRO

Teknik Umum Untuk Menge"shoot" Makro

As-salam sahabat-sahabat di dalam dan di luar negeri (Selangor heheh). Pado 14-16 September aritu sompek la den ko Taman Nogori Endau Rompin join Group Luarbiasa Fotografi yang dikelolakan oleh Dr Ali Shamsul Bahar, seorang kaki makro dan landscape yang berbiso di Malaysia. Seronok jugak bilo dapek berjumpo kawan-kawan baru dan tak lak den sangko ado yang tinggal tak jauh dari umah den. Itulah antaro kebaikan eh kalau kito dapek menjoinkan diri dalam aktiviti-aktiviti kumpulan lain. Jangan la kopap yo dalam umah sendiri sobab kalau kito nak maju dalam fotogarfi kito kono berkawan dongan ghamai orang supayo dapek bertukar ilmu dan berkongsi pengetahuan. Ok..den tulih popanjang pun bukan ekau sume nak membaco yo tak hahaha..so di bawah nie den tapau an beberapo setting dan tips yang mungkin buleh ekau yang berminat nak shoot makro untuk mencubo...

Metering 
pakai spot metering

Jenis Fail
Buleh shoot JPEG atau RAW..ikut suko tapi x payah shoot JPEG+RAW..membazirkan storage jo

Picture Control
Guno Vivid

Focusing
Single. Kendian cubo la main manual fokus jugak sobab kekadang bilo pakai auto fokus momokak yo lens tu..kang lari plak subjek ekau.

Speedlight
Lotak an DIY Difusser (buek sendiri-buleh tgk kek you tube atau cari kek google). Paling maleh guno an cawan polystrein  peh tu sumbek an kek flash tu. Ini adolah untuk molombut an cahayo agar kito dapek pencahayaan yang menarik dan terkawal.

Tripod
Kalau tangan xdo parkinson yang kuek buleh la free hand. Kalau tak guno la tripod yang ringan untuk kestabilan dan ketajaman gambar. Paling baik jugak korang pakai shutter realease atau kalau xdo bondo tu pakai timer semasa shoot.

Aperture
Kalau korang pakai lens makro f2.8, set aperture kek f5.6 - f11 sobab itu adolah titik ketajaman palaing baguih. kalau pakai kit lens, zoom in maksimum dan ejas jarak fokul dongan subjek dan shoot la bilo dah buleh fokus. makno eh ekau kono bogorak dopan dan bolakang la untuk dapek an fokus tu.

Shutter
Ikut kesesuaian. Buleh start dengan 1/160s dan ejas ikut keadaan.

ISO
Serendah mungkin bagi tujuan meminimakan noise.

Waktu
Paling best dan bagus adalah solopeh subuh sampai la ke pukul 8..kalau potang lak solopeh pukul 5. Pastikan cuaco pada waktu tu..kalau lopeh ujan mmg cantek sgt sobab suhu sejuk, gambar pun sojuk dan nampak cun..Jangan memburu totongah aghi buto..kang gamba x dapek ekau yang rontung paneh.

Komposisi
Shoot la guno duo-duo kaedah vertical dan horizontal dan tgk mano yang terbaik. Lopeh tu dapek an eye level dan eye contact seberapo buleh. 

Pakaian
Pakai la yang sesuai.Jangan sampai tak berpakaian sudah..muntah subjek makro ekau tu kang heheheh. paling bagus poie 2 orang sobab boleh main lighting dan ejas background ikut selero. Lai satu kalau kono songek dek lipan ado la orang nak tolong heheh...

Sabar
Kesabaran kono tinggi dan emosi kono stabil. Jangan poie shoot makro lopeh bergaduh ngn bini..mampuih tak dapek gambar kang. Tak pasal-pasal kamera tu ko humban an dalam gaung kang. lapang an fikiran dan kagumi makhluk kocik ciptaan Allah tu. 

Alam Sekitar
Silo jago alam sekitar. Jangan suko-suko ekau tobeh, tobang, cabut pokok ko apo ko tak tontu halo. Jangan bunuh pulak haiwan atau serangga tanpo sobab. kalau den nampak memang den tampa pangka telingo sapo yang buek mcm tu.

Ok, tu la yang dapek den koba an..kalau ado yang tertinggal nanti den tambah kendian yo. Akhirnyo selamat bermakro..sebarang komen, pertanyaan atau info tambahan buleh la tulih kek ruang komen di bahagian bawah. Mokacih....









No comments:

Post a Comment