Pages

Tuesday 31 December 2013

SALAM AKHIR TAHUN

SALAM AKHIR TAHUN

APO kabar sumo eh. Pojam colik kito dah pun sampai ke penghujung 2013. Mako bertambah la laie umo, pengalaman, ilmu dalam bidang masing2 kan..itu tak campur amalan, doso dan pahalo laie tu. Dari sudut fotografi yang kito minat, agak eh ado tak kito dapek merakam gambar bunuh atau killer picture untuk rekod peribadi bagi taun nie. Adokah kito dapek meningkatkan kualiti gambar kito sojak bertaun mengusung kamera ke hulu hilir. Adokah kito berjayo mendapek an gear dan aksessori kamera yang diidam taun nie..macam-macam la pertanyaan kan..azam taun baru apo tah laie..sampai tosodak-sodak den sobab asyek sobut namo den yo hahahaa..


Cito pasal fotografi, kito ghaso banggo dongan anak Melayu saudara Yaman Ibrahim menjadi tersohor dan memenangi Maybank Photo Award 2013. Ini menunjukkan kito orang Melayu ni memang hebat jiko kito fokus dan tau matlamat yang kito nak capai. Tak kirolah korang jadikan bidang fotografi nie sebagai hobi atau pendapatan sampingan..yang ponting kito perlu ado matlamat, passion dan semangat untuk terus belajar memantapkan diri dengan seni fotografi ini. 


Penentuan genre amat ponting dalam dunio fotografi. Kito harus memilih satu genre yang benar2 kito minat dan passion tontang eh. Photography is all about passion. Find your passion and you will find your picture. Gambar kito adalah bayangan personaliti kito, karektor kito dan bagaimano orang monilai kito. Gambar kito adolah karya kito. Sama ado gambar kito ponah monang atau tidak, karya yang kito sajikan pada masyarakat harus dapek mengajar, memberi maklumat dan mendidik viewer atau dalam kato lain gambar kito bukan la sekadar memaparkan kecantikan semato-mato.


Bagi Azam Fotografik, kesempatan selama 10 tahun dalam dunio fotografi nie mengajar den akan betapo masih kurang laie ilmu fotografi ini, cubo berkongsi apo yang den tau dan sentiaso mencubo memberikan yang terbaik. Den nak ucap an berbanyak timo kasih pada kawan-kawan yang begitu copek jo suko karya-karya tak seberapo yang den upload di FB den tu ha..Memang payah bilo kito minat sesuatu yang kreatif tetapi kito tidak dilahirkan dengan bakat kreativiti..Mako nyo, terpakso la bolajar untuk monjadi kreatif. Apo pun yang ponting ingat la yo...Rakamlah gambar kerana anda suka melakukannya, bukan kerana inginkan pujian dan like daripada orang lain..

Salam hormat. Solamat tinggal 2013, Solamat datang 2014..semugo kito menjadi insan yang lebih baik di sisi Allah...
Timo Kasih

No comments:

Post a Comment